پنل دانش گوگل

google knowledge panel چیست؟ 5 کاربرد متداول و ویرایش پنل دانش گوگل

برای پاسخ سریع به پنل دانش گوگل (Knowledge Panel) چیست؟ اسم یک بازیگر معروف را سرچ کرده و به سمت راست نتایج نگاه بی اندازید. بله پنل دانش گوگل بلوکی است که در صفحه اول گوگل برای بسیاری از کووئری ها مشاهده می کنید. این بلوک نتایج نمودار دانش گوگل است که میتواند انواع داده های گوگل را در وب پیدا کند. در ادامه ما چگونگی ایجاد و ویرایش پنل دانش گوگل (Knowledge Panel) را توضیح خواهیم داد.

پنل دانش گوگل (Knowledge Panel) چیست؟

google knowledge graph

google knowledge graph

بلوک دانش گوگل اطلاعات موجودیت مورد جستجو را توسط گراف دانش گوگل طراحی می کند. این بلوک در سمت راست صفحه نتایج ظاهر می شود. این بلوک حاصل جمع آوری اطلاعات مشترک وب سایت ها توسط این گراف در مورد موضوع مدنظر است. به عنوان مثال کشورها، حیوانات، افراد شناخته شده. درواقع این گراف این اطلاعات را جمع آوری کرده به هم متصل میکند و به شما نمایش می دهد.

این پنل دانش معمولا برای افراد یا برندی باز می شود که معروف و شناخته شده هستند. این افراد یا برندها در گوگل رزومه ای معتبر دارند. ساخت این اطلاعات و جمع آوری آن ها برای افراد مختلف متفاوت بوده و بیشتر مرتبط با شغل آن هاست. به عنوان مثال بازیگران سینما یا کارگردان ها باید تا حدی شناخته شده باشند و در سایت رسمی IMDB رزومه ی مشخصی داشته باشند.

گراف دانش (Knowledge Graph) در واقع پایگاه اطلاعاتی جستجو گوگل است که به صورت جستجوی مفهومی عمل می کند. اطلاعات این گراف از پایگاه داده های متعددی به دست می آید و هدف نهایی آن نشان دادن اطلاعات مورد نظر کاربر در کمترین زمان است.

چرا پنل دانش گوگل اهمیت دارد؟

اگر به دنبال یک رزومه بین المللی برای خود یا کسب و کارتان هستید چه جایی بهتر از موتور جستجو گوگل. اگر میخواهید برند تجاری شما مطرح شود پنل دانش گوگل واقعا مفید است. خیلی از بازیگران خواننده ها و افراد معروف دیگر دارای این پنل در گوگل هستند. این پنل اطلاعاتی مثل نام شغل و بیوگرافی شما را نمایش میدهد. اگر صاحب نام تجاری و برند هستید با دارا بودن این پنل شما دارای یک رزومه بین المللی خواهید بود.

این پنل در صفحه موبایل بین نتایج دیگر ولی به صورت شاخص ظاهر میشود. با داشتن این پنل از پیدا کردن نام تجاری خود توسط کاربران اطمینان حاصل می کنید. از مزایا دیگر این پنل میتوان به بالا رفتن نرخ کلیک اشاره کرد. اگر کاربران نام تجاری شما را جستجو می کنند احتمالا دنبال وبسایت شما می گردند پس گوگل با این پنل بهترین نتیجه را به آن ها نمایش می دهد.

چگونه از پنل دانش گوگل برای کسب و کار استفاده کنیم؟

برای اشخاص سرشناس داشتن پنل دانش گوگل به سادگی قابل انجام است ولی برای سایر اقشار جامعه یا نام های تجاری این کار سخت و زمانبر است. برای داشتن یک پنل دانش گوگل ابتدا باید یک نهاد تایید شده باشید. میتوانید فرد یا سازمان تجاری باشد.

اطلاعات این بلاک ها از منابع متعددی مثل ویکی پدیا، ویکی داده و … استخراج می شود. حتی اگر اطلاعات داخل پنل دانش گوگل مربوط به شما باشد، شما حق ویرایش محتوای اطلاعات آن را ندارید. گوگل تنها به نهادهای ویژه اجازه می دهد که بازخوردهای خودشان را ارائه دهند.

این نهاد ها میتوانند ویرایش هایی را در مورد پنل خود ارائه دهند. کاربران عمومی هم میتوانند بازخوردهای خود را نسبت به این پنل ها به گوگل ارائه دهند. در ادامه 5 تا از حوزه های کاربردی که گوگل پنجره گراف دانش را برای آنها نمایش میدهد معرفی و ببرسی میکنیم.

1- سلبریتی ها و افراد شاخص

ایجاد پنل شخصی همانطور که گفتیم امکان پذیر نیست. خود گوگل است که تصمیم می گیرد شما به عنوان یک شخص در حوزه کاری خود شایسته یک صفحه دانش هستید یا خیر. افرادی  که دارای صفحه ویکی پدیا اختصاصی هستند معمولا دارای پنل نیز هستند. نام بعضی افراد مشهور به برند تبدیل شده و این یک تبلیغ خوب برای فعالیت تجاری آن ها محسوب میشود.

2- شرکت ها و مجموعه های مهم

اگر شما هم صاحب یک برند تجاری هستید میتوانید از پنل دانش گوگل به عنوان یک فرصت عالی برای برند خود استفاده کنید. این بلاک ها با دسته بندی اطلاعات مثل توضیحات کلی، قیمت سهام شرکت یا موجودیت و محتوای کوتاه و مفید باعث میشوند تا کاربر با برند شما آشنا و درگیر شود.

این بلاک ها کاربر را به طور مستقیم به وبسایت یا شبکه های اجتماعی شما متصل میکنند. در نتیجه یکی از راه های افزایش نرخ کلیک و فروش شما محسوب می شود.

3- رسانه ( فیلم، کتاب، شبکه تلویزیونی و …)

اگر به حوزه کتاب، فیلم یا سریال علاقه مند باشید احتمالا با اولین جستجو پنل دانش گوگل را مشاهده کرده اید. با استفاده از این پنل از تاریخ اکران فیلم یا چاپ کتاب و همچنین نزدیک ترین کتاب فروشی یا سینما محل زندگی خود مطلع میشوید. همچین اگر شما خود صاحب اثر هستید با استفاده از این پنل بر تاثیرگذاری و افزایش نرخ کلیک خود کمک کرده اید.

4- پنل های محلی یا Local

پنل دانش لوکال

پنل دانش لوکال

بیشترین استفاده از این پنل ها برای کسب و کار های محلی است. اگر گوگل بتواند اطلاعات مربوط به شما را پیدا کند آن را به پنل اضافه می کند. اطلاعاتی مثل مسیریابی، باز یا بسته بودن، شماره تلفن، نظرات، ساعات کاری. برای سایت های خارج از ایران به راحتی توانایی رزرو میز یا تنظیم قرار ملاقات نیز وجود دارد تا کاربر دقیقا به همان چیزی که مدنظر دارد برسد.

5- محصولات مختلف

پنل محصولات با پنل های دانش گوگل متفاوت هستند. در بالای این پنل معمولا تبلیغات اسپانسر شده قرار دارند. اگر کسب و کار شما فروش محصول است با استفاده از این پنجره می توانید نرخ کلیک خود را مانند پنل دانش افزایش دهید.

نحوه ایجاد پلن دانش گوگل

  • حساب Google Brand خود را با اطلاعات دقیق به روز رسانی کنید.
  • وبسایت خود را بهینه کنید تا در جستجوها دیده شوید.
  • سایت خود را به کنسول جستجو گوگل ارسال کنید.
  • محتوای کاربرپسند برای نتایج جستجو خود تهیه کنید تا تولید ترافیک کنید.

البته در نهایت این تصمیم گوگل است که به شما و نام تجاریتان پلن دانش یا محصول اختصاص دهد یا خیر.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *