الگوریتم پنگوئن گوگل، الگوریتمی برای رتبهبندی صفحات است که در آوریل 2012 توسط گوگل راهاندازی شد تا سایتهایی را که از روشهای سئو کلاه سیاه استفاده میکنند، پنالتی ، جریمه و از صفحه نتایج جستجو (SERP) حذف کند. شرکت گوگل در کنفرانس SMX که در همین سال برگزار شد، اعلام کرد هرچند الگوریتم پاندا برای مبارزه با محتوای بیکیفیت راهاندازی شده بود، هنوز وب سایت های به درد نخور و اسپم زیادی وجود دارند که باید آن ها را از نتایج حذف کنیم. به همین خاطر گوگل الگوریتم پنگوئن را ابداع کرده است تا لینکهای اسپم را پیدا کند و سایتهایی را که به خرید لینک رو میآورند، جریمه کند. هدف پنگوئن گوگل پنالتی کردن سایتهایی بود که با روشهای اسپم، خرید لینک و پرکردن صفحات با کلمات کلیدی، قصد داشتند رتبه خود را در گوگل بهبود بدهند.
در هر آپدیت الگوریتم پنگوئن، سایت هایی که جریمه شده باشند این فرصت را دارند تا رتبه شان را بهبود بخشد و در مقابل، سایت هایی که به اعمالشان رسیدگی نشده است ممکن است توسط پنگوئن شناسایی شده و رسیده شوند البته گاهی گوگل بعضی سایتها را به اشتباه جریمه میکند که در صورت آپدیت شدن الگوریتم، این خطا برطرف میشود.
انتشار پنگوئن گوگل، بر ۳.۱درصد از جستجوهای انگلیسی زبان تاثیر گذاشت. بین سالهای ۲۰۱۲تا ۲۰۱۶، این الگوریتم چندینبار آپدیت شد و سایتهای زیادی دچار پنالتی پنگوئن گوگل شدند و به مرور زمان، درک جامعه سئو از نحوه عملکرد پنگوئن بیشتر شد. از اوایل سال ۲۰۱۷، پنگوئن به یکی از هستههای اصلی الگوریتم گوگل تبدیل شده است.
گوگل پنگوئن چگونه کار میکند؟
گوگل پنگوئن سایتهایی را هدف خود قرار میدهد که بکلینکهای اسپم زیادی دارند تا بتوانند نتایج جستجوی گوگل را به بازی بگیرند و رتبه بالاتری را برای خود کسب کنند. باید توجه داشته باشید که الگوریتم های گوگل بر اساس ویژگی های متفاوتی به هر سایت نمره و رتبه میدهند که خیلی از این ها برای سئوکاران ناشناخته هستند که البته برخی از این فاکتورها مثل سرعت سایت شناخته شدهاند.
برای آشنایی بیشتر با نوع بک لینکهایی که گوگل پنگوئن هدف خود قرار میدهد، چند مورد را با هم بررسی میکنیم :
- سایت های کم کیفیت؛
2. داشتن انکرتکست مشابه یا یکسان؛
3. ساخته شدن با استفاده از بات یا ابزار؛
4. به صورت پولی خریده شدهاند؛
5. منبع آنها کشورهای ناشناخته است؛
6. در دوره زمانی کوتاهی ساخته شدهاند؛
7. ردپای آنها به کشورهای مشکوک میرسد.
به محض اینکه گوگل هر یک از بک لینک های سایت ها را کراول می کند، پنگوئن بر اساس کیفیتی که لینک ها دارند به آن ها امتیاز میدهد. اگرسایت شما امتیاز منفی دریافت کند، گوگل پنگوئن شما را پنالتی و یا همان جریمه میکند،سپس ناچارید نقایص سایتتان را اصلاح کنید. گوگل لینکهای سایتها را برچسب میزند مانند:
• لینک های پایین (footer)
• لینک هایی که رد شدهاند
• لینک هایی که از پنگوئن تاثیر گرفتهاند
از کجا بفهمیم گوگل پنگوئن سایت ما را جریمه کرده است؟
همانطور که در تمام آموزشهای مربوط به مباحث سئو گفتهایم،کار کردن با ابزارهایی نظیر SEMrush ، Moz ، Google webmaster tools برای بررسی کردن تغییرات ایجاد شده در سایت شما ضروری هستند. در مبحث الگوریتم های گوگل نیز، راحت ترین راه برای فهمیدن اینکه گوگل پنگوئن کار میکند، چک کردن بخش Link Schemes در ابزار گوگل وبمستر تولز است. در این بخش تمام عواملی که اثر منفی بر لینکهای شما میگذارد، مشخص میشوند. تعدادی از این عوامل عبارتاند از:
• خرید یا فروش لینکهای do-follow ؛
• تبادل لینک؛
• بازاریابی مقالهای در مقیاس بزرگ؛
• تبلیغات؛
• تبلیغاتی که لینکهای do-follow دارند؛
• نظرات انجمنها یا پستهای بلاگ حاوی لینک؛
• لینکهایی که در فوتر یا قالب سایت هستند (سایت گسترده).
جریمه گوگل پنگوئن چیست؟
مهمترین مشخصهی پنالتی شدن توسط الگوریتم پنگوئن گوگل، افت خیلی سریع رتبه می باشد و کاهش بازدید از سایت شما می باشد. یکی از مثالهای بارز ، سایت بسیار معروف و پرطرفدار Geniusبود که نشان داد عملکرد پنگوئن گوگل تا چه حد دقیق و جدی است.
این الگوریتم از ابتدای راهاندازی تغییر زیادی داشته است، مثلا در گذشته گوگل کل سایت را جریمه میکرد؛ اما از سال ۲۰۱۶، تغییرات زیر در نحوه عملکرد آن مشهود است:
-
به صورت آنی (بلادرنگ) و real time بهروزرسانی میشود؛
2. به جای آنکه از اسپم به عنوان عاملی در رتبهبندی استفاده کند، آن را نادیده میگیرد؛
3. جزئیتر شده است و دیگر کل سایت را پنالتی نمیکند.
چگونه از جریمه پنگوئن 4.0 گوگل در امان باشیم؟
برخی از نکات اساسی برای بازیابی از پنگوئن 4.0 گوگل به شرح زیر می باشد:
در مرحله اول باید پروفایل لینکهای خود را بشناسید و اینکه آنها در مقایسه با رقبای خود چگونه به نظر میرسند؛
به طور منظم پروفایل بکلینک خود را بررسی کنید؛
از ابزار Disavow گوگل استفاده کنید؛ این ابزار یکی از بهترین و آخرین ابزارهای رایگان برای حذف بکلینکهای اسپم گونه است و بنابراین جلوگیری از جریمه شدن توسط پنگوئن 4.0 گوگل است. این ابزار به وبمستران این امکان را میدهد که در صورت ورود لینکهای بیکیفیت از سایتی دیگر به وبسایت خود که منجر به کاهش رتبه وبسایت میشود به گوگل گزارش دهند تا از این به بعد لینکها را به طور کلی نادیده بگیرد.
رتبهبندی صفحه نتایج موتور جستجوی خود را به طور منظم بررسی کنید؛
نگه داشتن پروفایل بک لینک ها به طور درست و باکیفیت، بسیار توصیه میشود که پروفایل بک لینک هایی که دارید تا حد امکان درست باشند به عنوان مثال از سایتهای اسپم گونه و غیر مرتبط دوری کنید. همچنین ریدایرکتهای مناسب برای لینکهای شکسته به کار ببرید.
جمعبندی : الگوریتم پنگوئن گوگل
بنابر آنچه در این مقاله گفتیم، ممکن است یکی از دلایل افت ترافیک سایت، پنالتی پنگوئن باشد. در این صورت، بهتر است بکلینکهای سایتتان را بررسی کنید. اگر بک لینکها اسپم باشند، گزینه پیشنهادی حذف و یا استفاده از امکان disavow است که نشان میدهد شما مسئولیتی در قبال لینکهای اسپم ندارید.
همچنین از سایتهای خارجی که شهرتی ندارند، لینک خارجی دریافت نکنید. از انکرتکستهای داخل متن را تنوع بدهید و از پیوندهای مختلف برای ارجاع دادن به صفحات، استفاده کنید. به دنبال خرید لینک نباشید و از روشهای سئو کلاه سیاه پرهیز کنید. به هیچ عنوان به سراغ ابزارهای ساخت لینک نروید. از روشهایی مانند انتشار محتوای وایرال، پست مهمان، پاسخ دادن به سوالات در انجمنهای آنلاین و اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید تا لینکهای خارجی باکیفیت دریافت کنید. الگوریتم پنگوئن گوگل که از سال ۲۰۱۲ راهاندازی شده و تا کنون چندین بار به روز رسانی شده است، به صورت آنی سایتها را ارزیابی میکند و پس از شناسایی سایتهای متخلف، آنها را پنالتی میکند. به محض انجام اقدامات لازم برای رفع پنالتی پنگوئن گوگل، این الگوریتم سایت شما را مجددا بررسی میکند و ترافیک و رتبه سایت شما را دچار تغییر میکند.
دیدگاهتان را بنویسید