دامین آتوریتی و پیج آتوریتی چیست؟

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی چیست؟

پیج آتوریتی ( Page Authority) و دامین آتوریتی  (Damin Authority) اعدادی در بازه ی 0 تا 100 هستند که توسط یکی از معروف ترین ابزار های کمپانیmoz  برای رتبه دهی و سنجیدن میزن اعتبار و قدت سایت شما می باشند. این دو فاکتور بیانگر شهرت و میزان اعتبار دامنه شما است. که با معیار هایی که در دست دارند و توجه به برخی مسائل که در ادامه از آن ها صحبت خواهیم کرد به دامنه سایت شما رتبه میدهند. البته باید توجه داشته باشید که این دو فاکتور مهم را نمیتان معیار رتبه بندی گوگل و یا دیگر موتور هایجستجو گر بدانیم، اما با توجه به تشابه الگوریتم های این ابزار با الگوریتم های گوگل (پیج رنک سابق گوگل) و همچنین مقایسه و پایش سایت های معتبر، میتوان گفت که این عدد در اکثر مواقع رابطه مستقیم با رتبه و اعتبار سایت در موتور های جست و جو دارد. به طور کلی میتوان گفت که دامین آتوریتی و پیج آتوریتی نشانگر میزان قابلیت دریافت رتبه برای یک سایت هستند.

پیج آتوریتی (اعتبار صفحه) : Page Authority به اختصار PA  اعتبار و قدرت هر یک از صفحات سایت را به صورت مجزا بررسی میکند و آن ها را به نمایش میگذارد. این عدد هم مانند دامین آتوریتی عددی در بازه 0 تا 100 است که معمولا صفحه اصلی سایت شما بیشتری اعتبار را در مقایسه با دیگر صفحات دارد. همانطور که از توضیحات بر می آید این عدد برای هر یک از صفحات سایت شما متفاوت می باشد( معیار اصلی هم به این صورت است که مجموع اقداماتی که به صورت خاص روی هر یک از صفحات انجام شده است باید طبق معیار باشد. اقداماتی مانند دریافت بک لینک و…)

به طور کلی پیج آتوریتی شاخصی است توسعه یافته توسط ماز که نقش آن پیش بینی رتبه یک صفحه خاص در صفحه نتایج موتور های جستجو است . شاخص از 0 تا 100 امتیاز دهی شده و بالا بودن آن به معنی توانایی صفحه رتبه دهی شده در رتبه گرفتن است

پیج آتوریتی مناسب چقدر است؟

هنگام سرچ در صفحات جستجو و به منظور پیدا کردن قوی ترین پیج، به جای انتخاب بر اساس یک شاخص ثابت، بهتر است از شاخص های نسبی و شاخص هایی که همیشه ر حال عوض شدن می باشند استفاده کنیم. دلیل این امر نحوه امتیاز دهی پیج آتوریتی است. پس با توجه به نسبی بودن این ابزار، نمی توان یک پیج آتوریتی را صرفا “خوب” یا “بد” توصیف کرد.

چگونه میتوانیم پیج اتوریتی را مشاهده کنیم؟

این شاخص در اغلب پلتفرم های سئو و دیجیتال مارکتینگ موجود است و همچنین در اکستنشن ماز در مرورگر کروم به راحتی میتوانید ان را مشاهده کنید. در پلتفرم ماز، شما این شاخص را با کمک بررسی لینک ، موزبار، تولبار رایگان ماز یا در نتایج موتور های جستجو موجود در کیورد اکسپلورر بدست می آورید.

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی چیست؟

دامین آتوریتی (اعتبار دامنه) :   به اختصار DA بیانگر اعتبار کلی دامنه شما و متعلق به صفحه خاصی نیست. به طور کلی میتوان گفت که دامین آتوریتی از مجموع  میانگین پیج آتوریتی ها بدست می آِید

امتیاز دهی دامین آتوریتی چگونه است؟

دامین آتوریتی رفتاری مشابه نمودار لگاریتمی دارد و از 0 تا 100 امتیاز دهی می شود، به این معنی که رشد از 20 به 30 بسیار آسانتر از رشد 70 به 80 است.

دامین آتوریتی خوب چقدر است؟

عموما سایت هایی که لینک های خارجی با کیفیت و متعددی دارند، همانند ویکی پدیا و گوگل، در راس شاخص دامین آتوریتی هستند.بنابراین، سایت ها و کسب و کار های کوچک با تعداد لینک کمتر ممکن است دامین آتوریتی پایین تری داشته باشند.

برای درک بهتر سیستم رتبه بندی به این مثال توجه کنید:

چنانچه سنگاپور بهترین کیفیت هوا را در سال 2015 داشته باشد و برای بهبود آن در سال 2016 تلاش کند آیا تضمینی وجود دارد که در رتبه 1 باقی بمانند؟ اگر دانمارک و نیوزلند ( که سابقا رتبه 1 را داشته اند) سعی در بهبود رتبه خود کنند چطور؟ حتی ممکن است بقیه کشور ها که مقام دوم تا دهم را دارند پیشرفت کنند و در بدترین حالت باعث شود سنگاپور یازدهم شود. بنابراین، بدلیل تغییر و تحولات دائمی در عوامل تعیین کننده نتیجه، هر آن ممکن است رتبه بندی ها تغییر کند.

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی چیست؟

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی نیز مثل این سیستم می باشند. همان طور که عرض کردم این دو شاخص بین 0 و 100 سنجیده می شوند، پس از هر بروز رسانی، دامین آتوریتی بروز شده سایت/صفحه ممکن است حتی اگر آن سایت/صفحه لینک سازی خود را بهبود بخشیده باشد، افت کند. با توجه به این نکته، لازم است بار دیگر تاکید کنیم که تحلیل تنها با استفاده از این شاخص اشتباه است و بهتر است از آن بعنوان شاخصی نسبی برای تحلیل چندین سایت استفاده کرد.

چطور می توانیم آتوریتی سایت را بالا ببریم؟

معیارهای مهم در تعیین نمره آتوریتی چه می باشد؟

احتمالا باید بدانید که جواب این دو سوال یکی می باشد. در خصوص معیارهایی که منجر به بالا رفتن آتوریتی یک سایت می شود اختلاف نظر های زیادی وجود دارد. ما به همه ی معیارها کاری نداریم و ان ها را عنوان نمیکنیم ، در اینجا قصد داریم به معیار های اصلی اشاره کنیم تا شما با کار روی همین معیارها بتوانید آتوریتی سایت خود را بهتر کنید.

در زیر به مهمترین آنها اشاره می کنیم:

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی چیست؟

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی چیست؟

بک لینک به سایت

در این معیار لینک هایی که به دامنه شما داده می شود مورد بررسی قرار خواهد گرفت. معیار بک لینک ها هم بر اساس تعداد صفحاتی است که به شما لینک داده شده است، هم مربوط به تعداد دامنه هایی است که به شما لینک داده اند. به طور کلی در بک لینک هایی که میگیرد از نظر آتوریتی موارد زیر مهم می باشند:

تعداد صفحه هایی که از یک دامنه مشخص به سایت شما لینک داده اند

تعداد دامنه هایی که به شما لینک داده اند.

فالو و یا نوفالو بودن لینک هایی که به سایت شما داده می شود

آتوریتی صفحات و دامنه هایی که به شما لینک داده اند (Moz Rank , Moz Trust)

Moz Rank و Moz Trust معیاری برای تشخیص کیفیت بک لینک های سایت هستند.

محتوا سایت

محتوا پادشاه است ! محتوا از مهم ترین عواملی است که بر روی سئو تاثیر میگذارد. شما با محتوا است که مخاطبین را به سایت خود جذب میکنید و ان ها را وادار میکنید که دوباره برای رفع نیاز و یا حل مشکلشان به سایت شما برگردند که با این کار بازدید سایت خود را افزایش میدهید. حال اگر کیفیت محتوای شما مناسب باشد کاربران زمان بیشتری را در سایت شما خواهند گذاشت و این عامل (مدت زمانی که یک کاربر در سایت شما می گذراند) یکی از مهمترین فاکتورهای سئو و آتوریتی است.

سیگنال شبکه های اجتماعی

گوگل از میزان انتشار یک مطلب در شبکه های اجتماعی متوجه می شود که یک مطلب چقدر از نظر کاربران مفید است. این انتشار ها باعث می شود از نظر موتورهای جستجو مطلب مهمتر به نظر برسد. موز هم از همین سیگنال ها استفاده می کند تا آتوریتی یک صفحه را مشخص نماید.

سئو سایت

اینکه سایت شما چطور سئو شده باشد روی نمره ی آتوریتی شما تاثیر می گذارد. پس سعی کنید سایت خود را با روش سئو کلاه سفید بهینه سازی کنید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.

نتیجه گیری

دنبال راه کارهایی نباشید که گوگل و ماز را دور بزنید! هر روز در خصوص شغل و کسب و کارتان مقاله منتشر بدهید. مقاله ها را در شبکه های اجتماعی مختلف بگذارید. سعی کنید گروه های کاری در شبکه های اجتماعی درست کنید و دوستانتان را به آنجا دعوت کنید و با انتشار مطالب سایتتان از آنها بخواهید در خصوص مقالات رای دهند. سعی کنید از سایت هایی با آتوریتی بالا بک لینک بگیرید. همچنین سعی کنید از سایت هایی بک لینک بگیرید که هم زبان با سایت شما هستند!

 

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *