Core Web Vital

معیار Core Web Vitals در توسعه وب چیست؟

معیار Core Web Vitals در توسعه وب چیست؟

بهینه سازی  وب سایت برای افزایش کیفیت تجربه ی کاربری کلید موفقیت طولانی مدت هر سایتی به حساب می اید .

Core web vital  شمارا در اندازه گیری کردن تجربه ی کاربری سایت کمک می کند و متوجه می شوید که چگونه می توانید سایتتان را بهبود دهید.

Core Web Vital

Core Web Vital

Web Vital   چیست ؟

Web vital  یک ابتکاری از طرف گوگل  به منظور ارائه ی یک دستور عمل یکپارچه می باشد. در آن دستور العمل معیار های کیفیت یا quality signals   را که هر وب سایتی باید دارای آن باشد تا بتواند یک تجربه ی کاربری عالی را به کاربر ارائه دهد را آماده می کند.

در طی سال های اخیر گوگل انواع  اقسام ابزار ها برای مورد سنجش قرار دادن و تهییه ی گزارش از عملکرد سایت ارائه داده است که در حال حاظر استفاده از هر کدام از این ابزار ها تبدیل به یک تخصص شده است و باید چند مهارت را در کنار آن کسب کرده باشیم که توانایی کار کردن با ابزار هارا داشته باشیم و بتوانیم از زیر و بم آن ها سر در بیاوریم و گزارش ها و نمودار ها را تحلیل کنیم.

و حال اگر شما تخصص کمی در این زمینه دارید برای اینکه بتواند دیدی کلی نسبت به سایت داشته باشیم Web Vitals  با تمرکز بر روی معیار های مهم به ما گزارش می دهد که ما آن ها را Core Web Vitals  می نامیم و امروز می خواهیم در این رابطه بیشتر اطالاعات به دست آوریم.

Core Web Vitals :

Core Web Vitals در پنجم May   سال 2020 به وسیله ی گوگل معرفی  شد و مطابق ان معیار های به نسبت جدیدی به وسیله ی گوگل به کارشناسان سئو ارائه شد.

Core Web Vital  زیر مجوعه ای Web Vitals  می باشد باید در تمامی صفحات وب سایت اعمال شوند و همچنین باید تحت بررسی تمامی ابزار های گوگل قرار بگیرند و هر کدام یک ازCore Website vitals   یکی از جنبه های تجربه ی کاربری را زیر نظر می گیرد و از آن جهت مورد بررسی و اندازه گیری قرار می دهد.

معیار های Core Web Vitals  به گذر زمان کامل تر می شوند و این معرفی به صورت علنی در سال 2020 معرفی شد.

مجموعه ای که برای سال 2020 ارائه شده است بر روی سه جنبه  از تجربه ی کاربر تمرکز دارد :

  • بارگیری یا loading
  • تعامل یا interactivity
  • ثبات دلشتن از نظر بصری یا visual stability

معیار های Core Web Vitals   گوگل در سال 2020 یعنی همان بارگیری ، تعامل و داشتن ثبات از نظر بصری خود آن ها از طریق چندین معیار بررسی می شوند. که این معیار ها به شرح زیر می باشند :

Core Web Vital

Core Web Vital

Largest contentful paint یا LCP :

که این معیار در اندازه گیری عملکرد کاربرد دارد. LCP با این هدف ایجاد شده است که تجربه ی کاربری را بهبود دهد. که باید به طور حدودی 2.5 ثانیه از زمان اولین لود سایت ظاهر شود. بخواهیم واضح تر توضیح دهیم باید بگوییم که LCP فاصله ی زمانی بین شروع loading  صفحه تا هنگامی که بزرگترین تصویر یا بلوک متنی در viewport کاربر به طور کامل ارائه بشود.

این امکان وجود دارد که با loading  صفحه و در زمانی که محتوا قابل مشاهده است، تغییر نمره مشاهده خواهید کرد اما همچنان بزرگترین گره در بک لاگ باقی مانده است که هنوز هم به نمایش در نیامده است که این معیار ، معیار مورد توجه برای سرعت اتصال می باشد.

First input Delay یا (FID) :

این معیار، معیاری است که منظور تغامل و ارتباط ایجاد شده است. برای اینکه بتوانید تجربه ی کاربری بهتری را کسب کنید باید صفحات هر وب سایتی بتوانند در کمتر از 100 میلی ثانیه به طور کامل قابل مشاهده باشند. به طور کلی FID مدت زمانی است که برای اماده شدن یک صفحه برای تعامل یک صفحه نیاز دارد و منظور از این جمله این است که زمانی که صفحات جمع می شوند چه مدت زمانی طول می کشد تا صفحه به کلیک ها ، پیمایش ها و یا ورودی صفحه کلید پاسخ دهد و کنترل کننده ها ، اتفاقات مرتبط را بتوانند پردازش کنند.

Cumulative Layout Shift یا (CLS):

معیاری برای ثبات می باشد. برای درک و تجربه کاربری بهتر، صفحات باید دارای   cls  در حدود 0.1 داشته باشند. CLS، فاصله و کسری از ویوپورت اندازه گیری شده  می باشد  که به دلیل دستکاری DOM یا داشتن کمبود صفحات ابعادی برای عناصر اصلی رسانه، تغییر مکان می دهد. به عنوان مثال ، زمانی که ما نمی توانیم ابعاد تصاویر قهرمان خود را تعریف کنیم ، متن موجود در صفحات ما فقط تغییر مکان می یابد و باعث ایجاد “تغییر مکان” طرح محتوای مخرب برای کاربران ما  خواهد شد.

ابزا هایی که به منظور بررسی و اندازه گیری Core Web Vitals  هستند باید معیار های گفته شود و درصد آن ها رعایت شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کتیم این مقاله را مطالعه کنید :برای یادگیری سئو از کجا شروع کنیم؟

اصلا گوگل چطور این معیار هارا اندازه گیری میکند؟

همانطور که میدانید امروزه بسیاری از کاربران در سطح وب سایت از گوگل کروم برای ورود به سایت ها استفاده میکنند و استفاده زیاد کردن از کروم و همینطور سیستم قدرتمند  گوگل در خزش و بررسی سایت ها ، عملا این که قدرت خیلی زیادی به این موتور جستجو برای بررسی رفتار کاربر داده است . بنابراین گوگل رفتار کاربران را در سایت شما بررسی میکند و هر صفحه از سایت شما در هر کدام از این 3 معیار یکی از این امتیازها را خواهد گرفت:

  • GOOD یا همان عالی،
  • NEED IMPROVEMENT یا نیازمند به بهبود،
  • POOR یا ضعیف.

این یعنی ممکن است صفحه سئو چیست سایت ما، در LCP نمره GOOD، در FID نمره POOR و در CLS هم نمره POOR بگیرد.

جمع بندی :

در این مقاله به بررسی و معرفی Core Web Visitals که با تمرکز بر روی افزایش سرعت سایت و تجربه ی کاربری ( از مهم ترین آپدیت های سال 2020 میلادی ) پرداختیم و با معرفی معیار های ، امتیاز بهینه و همچنین روش های موجود برای بهبود آن ها شمارا با این مفاهیم به طور کامل آشنا ساختیم.

 

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *