تاپیک کلاستر چیست

تاپیک کلاستر چیست و چگونه می توان تولید محتوای موفق ساخت؟

محتوای تاپیک کلاستر چیست ؟

 

مدل تاپیک کلاستر که  مدل خوشه ای تولید محتوا هم نیز نمامیده می شود ، در طی سال های گذشته یک ترند بسیار دوست داشتنی از نظر سئو کاران و بلاگ نویسان بوده است اما با وجود اینکه نامش زیاد به کار می ر ود تعداد اندکی از افراد هستند که توانایی به کار بردن درست آن را دارند و توانسته اند آن را در سایت خود به نمایش بگذارند.

حال اگر شما بتوانید این مدل را به درستی در سایت خود به مرحله ی اجرا در بیاورید می تواند به عنوان یک کاتالیزور برای شما عمل کند و کاری کند که شما به صدر نتایج جستجوی گوگل برسید بههمین علت است که بسیاری از افراد بر این باورند که محتوای خوشه ای باعث ایجاد انقلاب در سئو و تولید محتوا شده است.

عملی کردن استراتژی تاپیک کلاستر برای محتوا و سئو سایت می تواند فرایندی طولانی و سخت به حساب بیاید و حین عملی سازی کردن آن ممکن است با یکسری مشکلات مواجه شوید  اما اگر از همان ابتدای کار سنجیده عمل کنید و اصولی جلو بروید شاهد آن خواهید بود که در دراز مدت مدیریت محتوای سئو شما دارای کارایی بیشتری خواهد بود و مهم تر از آن قادر خواهید بود که سایت خود را در صدر نتایج گوگل مشاهده کنید.

در ایده آل ترین حالت ممکن این مدل تولید محتوای سئو شده به شما کمک خواهد کرد که به صورت آهسته و پیوسته  رنک خود را در گوگل اتقا دهید.

در این مقاله ، مدل تاپیک کلاستر یا همان محتوای خوشه ای را به طور کامل و با ارئه ی مثال های کاربردی برای شما توضیح خواهیم داد. با سئو اینجاست همراه باشید.

تاپیک کلاستر چیست(topic cluster) ؟

تاپیک کلاستر یا همان خوشه ی موضوعی ترکیبی از استراتژی محتوا و ساختار لینک سازی داخلی می باشد که اولین باری که مطرح شد توسط HubSpot  بوده است. این سبک سبک جدیدی از تولید محتوا است که با توجه به آرایشی که دارد و توانایی ارتباط دهی بالا بسیار مورد پسند گوگل واقع شده است و اکثر وب سایت هایی که از این روش برای چیدن محتواهای خود استفاده کرده اند شاهد رشد بی سابقه ی وب سایت خود در نتایج گوگل بوده اند.

به عنوان مثال مقاله دیجیتال مارکتینگ یک مقاله ستونی و مقالات ایمیل مارکتینگ چیست، تولید محتوا چیست، تبلیغات اینترنتی چیست و… هم به عنوان زیرمجموعه های این مقاله ستونی هستند و بین اینها یک جریان لینک داخلی هم وجود دارد.

تاپیک کلاستر چیست

تاپیک کلاستر چیست

مزایای محتوای خوشه ای در چیست؟

محتوا تاپتیک کلاستر مزیت های بسیار زیادی برای یک وبسایت دارد. با استفاده از این نوع محتوا شما میتوانید ترافیک بسیار زیادی را بسته به حوزه کاری به سوی وبسایت خود سرازیر کنید. در این جا به مهمترین مزیای محتوا خوشه ای اشاره میکنیم.

با استفاده از محتوای تاپیک کلاستر تنوع محتوایی خوبی حول یک حوزه برای شما ایجاد میشود.

در کلمات کلیدی مختلفی شما محتوا خواهید داشت که احتمالا برای شما بازدید می آورند. پس یکی از مزیت های محتوای خوشه ای افزایش بازدید کننده و کاهش هزینه تبلیغات می باشد  یعنی با استفاده از این نوع محتوا دیگر نیازی به تبلیغات زیادی نخواهید داشت.

Pillar page چیست ؟

پیلار پیج اصل و اصول محتوای خوشه ای می باشد در واقع بخواهم واضح بگویم پیلار ، همان ستون اصلی هر تاپیک کلاستر می باشد . فرض کنید می خواهید راجب یک موضوع و شاخه هایش صحبت کنید در اینجا موضوع اصلی همان محتوای پیلار یا ستون می باشد.

به عنوان مثال  اگر قصد داشته باشیم یک خوشه محتا با موضوعاتی مثل کیفیت لب تاب ، انواع برند های لب تاب ، تفاوت هارد های سیستم و … صحبت کنیم ابتدا به یک محتوای ستونی نیاز داریم  مانند : راهنمای خرید لب تاب .

در گذشته اگر می خواستیم یک محتوا با کلمه ی راهنمای خرید لب تاب بنویسیم به احتمال زیاد اولین مدلی که به سراغش می رفتیم مدل اسمان خراش بوده است و شروعبه نوشتن یک مقاله ی کامل با 5 یا 6 هزار کلمه می کردیم مقاله ای که تمام موضوعات را پوشش می دهد و اتفاقا هر کدام را هم به صورت کاملا عمیق بررسی می کند. اما امروزه که ما داریم از تاپیک کلاستر سخن می گوییم می توتنیم همان محتوا را با 2 تا 3 هزار کلمه متن بنویسیم ! حال این سوال پیش می آید که چگونه این امکان وجود دارد ؟! یعنی مقاله را به صورت ناقص ارائه می دهیم ؟

وقت این است که به شما بگویم خیر اصلا اینگونه نمی باشد و در این محتوا هم ما تمام موضوعات جزئی را بررسی می کنیم و مقاله را به صورت کامل ارائه می دهیم و اما به جای اینکه در مورد هر کدام  مقدار زیادی متن بنویسیم ، به جای عمیق شدن در زیر مجموعه ها ، یک متن به صورت خلاصه نوشته و مخاطب را ترغیب می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مقاله سر بزند.

به عنوان مثال به جای اینکه در مقاله ی راهنمای خرید لب تاب حدود 900 کلمه در ارتباط با برند ها ی مختلف لب تاب صحبت کنیم نزدیک به حدود 200 تا 300 کلمه متن در این رابطه می نویسیم و سپس با دادن یک لینک داخلی به مخاطب می گوییم که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ی برند های معتبر لب تاب مراجه کنید.

پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید : پیلار کانتنت یا همان محتوای ستونی چیست ؟

تاپیک کلاستر چیست

تاپیک کلاستر چیست

Cluster page  چیست ؟

خب ابتدا لازم است این موضوع را مطرح کنیم که ما به کل این مدل محتوا ، تاپیک کلاستر یا مدل محتوای خوشه ای می گوییم . حالا بخشی از این مدل ، با نام کلاستر ، کلاستر کانتنت یا Cluster page  می گوییم.

خب حالا می رسیم به توضیح  اینکه اصلا Cluster Content  چه چیزی است ؟

خب این عا دقبقا همان محتوا های ریز و جزئی هستند که در سایت ها مشاهده می کنید به عنوان مثال در مقاله ی راهنمای خرید لب تاب که یک پیلار پیج به حساب می آید را در نظر بگیرید محتوای تاپیک می شود محتوایی مثل بررظی کسفیت لب تاب ها ، برند های معتبر لب تاب و …

اینها مقالاتی هستند که هر کدام از ان ها  یک موضوع جزئی و زیر مجموعه موضوع اصلی را به طور کامل پوشش می دهند و تمامی سوال های مختلف در مورد آن را پاسخ میدهند. دقت کنید که ما هم از محتوای پیلار به این صفحات لینک میدهیم و هم از این صفحات لینک به محتوای پیلار داده میشود.

پس تا اینجا فهمیدیم که

  • پیلار پیج، یک محتوای جامع کامل اما نه چندان عمیق است،
  • در این مقاله در مورد هر موضوع زیر مجموعه کمی توضیح داده میشود،
  • سپس از آن به موضوعات زیرمجموعه لینک داخلی داده میدهیم.
  • ممکن در هر سایت ما چندین تاپیک کلاستر ذاشته باشیم
  • تاپیک کلاستر برای هر نوع محتوایی قابل اجرا نمی باشد
  • و…

جمع بندی :

بازاریابی محتوا بر روی یه اصل مهم و اساسی می چرخد ، محتوایی به کاربر ارائه دهید که به آن نیاز دارد و تمام سوالاتی که در ارتباط با آن برایش پیش می آید را پاسخ دهد و ساختار خوشه ای محتوایی دقیقا متناسب با این اصل طراحی شده است. و سعی کنید انقدر منسجم و کامل و طبقه بندی شده مطالب را نگارش کنید که مخاطب به توانایی و دانسته هایتان اعتماد کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *