what-is-cannibalization

کنیبالیزیشن (Cannibalization) یا همنوع‌خواری چیست؟

گاهی به نظر همه ما می آید که اگر بر روی محتوا های سایتمان به خوبی کار کنیم و بر رویآن ها وقت و انرژی و یا دقت کافی بگذاریم و مقاله هایمان بر روی کلمات کلیدی مورد نظرمان بالا بیاید ، شاید بد نباشد که بر روی کلمات مترادف هم رتبه بگیریم. در این موقعیت غافل از این هستیم که اتفاقا رتبه کلمات کلیدیمان افت داشته است و دچار هم نوع خواری یا کنیبالیزیشن شده ایم. اما کنیبالیزیشن (Cannibalization) چیست و چطور میتوانیم آن را برطرف کنیم؟

کنیبالیزیشن (Cannibalization) یا همنوع‌خواری چیست؟

آن زمان که سایت شما در حال رشد است و بر روی برخی کلمات کلیدی در حال تلاش برای گرفتن رتبه است این امکان وجود دارد که برخی از صفحه هایی که در سایت شما موجود است در رقابت با یک دیگر قرار میگیرند . کنیبالیزیش (Cannibalization) یا همنو‌ع‌خواری که در واقع درست آن Keyword Cannibalization است، به این معنی است که تعدادی از پست‌های بلاگ و مقالات سایت شما برای ورودی گرفتن یک سان در سایت شما رتبه گرفته باشند و  به عبارتی وارد رقابت با یک دیگر شده اند. به این دلیل اس که از کلمه هم نوع خواری استفاده می شود. شاید از خودتان بپرسید چرا این مشکل به وجود می آید در پاسخ باید بگوییم از آنجایی که این محتوا ها شباهت زیادی به یک دیگر دارند این اشتباه به وجود می اید و در وقاع وارد رقابت با یک دیگر می شوند و وقتی پست‌ها و مقالات خود را برای کوئری‌های مشابه در موتورهای جستجو بهینه می‌کنید، این محتوا کم‌کم رتبه همدیگر را می‌خورند تا خودشان وضعیت بهتری پیدا کنند. معمولا برای یک ورودی مشخص، گوگل فقط یک تا دو نتیجه را از یک سایت نشان می‌دهد. اگر اعتبار دامنه شما خیلی بالا باشد نهایتا 3 نتیجه نمایش داده خواهد شد. البته باید به این نکته دقت داشته باشید که کنیبالیزیشن با محتوای تکراری یا Duplicate Content متفاوت است و در محتوای تکراری تقریبا کل مطلب با هم یکسان است.

what-is-cannibalization

چه زمانی کنیبالیزیشن به وجود می آید؟

این مشکل دقیقا زمانی به وجود می آید که چندین مقاله پیرامون یک کلمه کلیدی نوشته‌اید و جنبه‌های مختلفی را برای آن بررسی کرده‌اید، یا این که با همان کلمه کلیدی محتوا های مشابهی را در سایت خود بهینه کرده اید و برای هر کدام از ان ها زمان و انرژی زیادی برای بهینه کردنشان گذاشته اید، در این حالت روی کلمات کلیدی موردنظر کنیبالیزیشن رخ می‌دهد. پس در نهایت شما باید تلاش کنید به جای نوشتن مطالب کوتاه، در صورت امکان محتوای جامع و کامل بنویسید و منتشر کنید.

چه زمانی کنیبالیزیشن مشکل ایجاد می‌کند؟

تصور کنید روی کلمات کلیدی مشخصی در حال رقابت با رقبا هستید و برای گرفتن بهترین رتبه‌ها خیلی تلاش کرده‌اید. از سوی دیگر ناگهان متوجه می‌شوید که در حال افت رتبه هستید و جایگاه‌های خوب خود را از دست داده‌اید. این مشکل به دلیل همنوع‌خواری است که محتوای شما با کلمات کلیدی یکسان به وجود آورده‌اند و در واقع رتبه و اعتبار آنها تقسیم شده است. البته باید این نکته توجه کنید که این مشکل زمانی به وجود نمی اید که کلمه های کلیدی مشابه باشد و اگر تقریبا کلمات کلیدی شما مشابه باشند نیز دچار همنوع‌خواری می‌شوید.

چگونه کنیبالیزیشن را تشخیص دهیم؟

یکی از مهم ترین مشکلات سئو کاران تشخیص کنیبالیزیشن می باشد. برای تشخیص کنیبالیزیشن روش‌های مختلفی وجود دارد. ساده‌ترین و بهترین روش این است که در موتور جستجوی گوگل عبارت زیر را وارد کنید:

Site:example.com keyword

به جای example.com با ید آدرس سایت و به جای کیورد نیز کلمه کلیدی موردنظر را وارد کنید. ضمن اینکه می‌توانید از ابزارهای مختلف نیز برای تشخیص کنیبالیزیشن استفاده کنید.

چگونه می‌توانیم مشکل کنیبالیزیشن را حل کنیم؟

برای حل مشکل همنوع‌خواری روش‌های مختلف وجود دارد. ابتدا بهتر است تصمیم بگیرید که می‌خواهید کدام مطلب را نگه دارید. سپس می‌توانید محتوا را یکپارچه کرده و یک مطلب کامل و جامع داشته باشید و مطلبی که نمی‌خواهید حذف کنید. البته ریدایرکت از نوع 301 هم بای همین قضیه مورد استفاده قرار میگیرد. گرچه برخی از کارشناسان خیلی با ریدایرکت 301 زیاد، موافق نیستند. روش دیگر این می باشد که یکی دیگر از محتوا ها را با یک کلمه کلیدی دیگر بهینه کنیدتا کلمه کلیدی پول ساز شما مورد هدف قرار نگیرد

what-is-cannibalization

کنیبالیزیشن در سئو چه تاثیری دارد؟

خیلی واضح است زمانی که کلمه کلیدی ها دچار این مشکل می شود زحمات شما برای سئو به هدرخواهد رفت. به جای این که صفحات شما با رقبا رقابت کنند در واقع دیگیر رقابت با یک دیگر خواهند شد. در صورتی که اگر آنها تجمیع شوند حتی می‌توانند رتبه‌های بهتری را به خود اختصاص دهند.

جمع‌بندی

این که کلمه های ارزشمند ما و از طرفی محتوا های ما با یک دیگر رقابت کنند جالب نمی باشد. این پدیده کنیبالیزیشن یا همنوع‌خواری نام دارد و بسیاری از مواقع از بروز چنین مشکلی بی‌خبر هستیم. بنابراین هر چه تلاش می‌کنیم به جای بهبود رتبه، جایگاه محتوای ما افت می‌کند. بهترین کار این است به جای اینکه چند مطلب را روی کلمات کلیدی مشابه بهینه کنید، همه را با هم تجمیع کرده و محتوای جامع بنویسید.

 

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *