CTR یا همان نرخ کلیک چیست؟

CTR یا همان نرخ کلیک چیست؟

همانطور که احتمالا در جریان هستید در دنیای دیجیتال و فضای مجازی روش های زیادی برای بهینه کردن و بالاتر بردن رتبه بندی سایت شما توسط موتور های جستجوگر وجود دارد. نرخ کلیک یا CTR یکی از اصلی ترین روش ها و معیار های برای رتبه دهی و بهینه شناختن سایت شما می باشد. اما نرخ کلیک چیست ؟

CTR یا همان نرخ کلیک چیست؟

CTR یا همان نرخ کلیک چیست؟

اول از همه بیایید کمی با مفهوم CTR آشنا شویم. CTR مخفف عبارت Click Through Rate به معنای نرخ کلیک می باشد. از این معیار برای محاسبه تعداد کلیک هایی که توسط کاربران روی تبلیغات، لینک ها یا کلیدهای قرار گرفته صورت گرفته است، استفاده می شود.

در واقع شما به کمک نرخ کلیک میتوانید متوجه شوید که کاربران و مخاطبان سایتتان تا چه اندازه  جذب سایت شما شده اند  به عبارتی چه اندازه از یناز آن ها و یا رسش سوالاشان را بر طرف ساخته اید . در نهایت تمامی این کلیک ها سبب می شوند که کاربران وارد وب سایت شما شوند. این اتفاق دقیقا همان هدفی است که وب سایت شما برای آن به وجود آمده و برای رسیدن به آن تلاش می کند. در نتیجه بالا بودن نرخ کلیک نقش مستقیمی روی میزان موفقیت یک وب سایت دارد.

به عبارت دیگر وقتی کاربر کلمه کلیدی مورد نظرش را در گوگل سرچ میکند نتایج متفاوتی برایش به نمایش در می آید و سپس کاربر تصمیم میگیرد با توجه به نتیجه های نشان داده شده به روی یکی از آنها کلیک کند . در واقع میتوان گفت، به تعداد کلیک های کاربران به روی لینک ها یا تبلیغات سایت شما CTR گویند.

هر صفحه ایی که بتواند توجه کاربر را بیشتر به خود جلب کند و نیاز و خواسته آنها را برطرف نماید،نرخ کلیک بیشتری هم دارد و توانسته با تولید محتوا مناسب خود،کاربران و مخاطبان بیشتری جذب کند.در واقع پس از طراحی سایت ،این عمل شما را به هدفتان نزدیک تر میکند و با افزایش آن وب سایت تان به موفقیت در تجارت میرسید

CTR یا همان نرخ کلیک چیست؟

نحوه محاسبه نرخ کلیک چگونه است ؟

نرخ کلیک هر کلمه کلیدی و هر صفحه با یکدیگر فرق دارد . مثلا ممکن است نرخ کلیک برای کلمه کلیدی طراحی سایت 12 درصد باشد اما برای کلمه کلیدی طراحی سایت حرفه ای 19 درصد ولی هردو این کلمات کلیدی مربوط به یک صفحه باشد .
برای محاسبه نرخ کلیک به دو عامل Impression و click احتیاج داریم.
میتوانید با استفاده از تعداد کلیک های مخاطبان به روی لینک سایت شما ( click ) به مجموع نمایش های سایت شما به کاربران در نتایج جستجو ( Impression ) نرخ کلیک را محاسبه نمائید.

حال نوبت به این رسیده است که Impression را تعریف کنیم :

تعریف Impression

به تعداد دفعاتی که محتواهای وبسایت شما در نتایج موتورهای جستجو به مخاطبان به نمایش گذاشته میشود ایمپرشن  Impression گفته می شود .
بهتر است بگوییم به وجود وب سایت شما در نتایج موتورهای جستجو ایمپرشن میگویند که تاثیر بسزایی در نرخ کلیک سایت دارد .هنگامی که یک کاربر اینترنتی کلمه کلیدی یا عبارت مدنظر خود را در موتورهای جستجو سرچ میکند برای تمام نتایجی که دریک صفحه به نمایش گذاشته میشود یک ایمپرشن محاسبه میشود .البته باید این نکته را در نظر بگیرید که ایمپرشن زمانیمحسابه می شود که کاربر روی آن کلمه کلیدی که توسط گوگل نشان داده می شود کلیک کند، یعنی اگر وب سایت شما در نتایج صفحه سوم باشد ولی کاربر در صفحه دوم برای وب سایت شما Impression (ایمپرشن) ثبت نمیشود مگر اینکه کاربر به صفحه سوم مراجعه کند

CTR یا همان نرخ کلیک چیست؟

تاثیر بر سئو

تاثیر آن بر سئو را زمانی متوجه می شویم که در یک سایت صفر از زمان طراحی سایت تا به الان و با وجود تولید محتواهای زیادی که بر روی آن سایت انجام شده است و افراد زیادی که بر روی آن کار کرده اند ؛ بعد از مدتی به صفحه اول گوگل روانه می شود ولی هنگام سرچ کاربران و نمایش سایت های بسیار زیادی توسط گوگل ؛ کاربران با دیدن لینک شما بر روی آن کلیک نخواهند کرد سوالی ه پیش می آید این است که این فرایند چه تاثیری بر روی سئوی وب سایت شما خواهد گذاشت؟در واقع این نرخ کلیک است و همه سرمایه گذاری و زحمتی که بر روی سئوی سایتتان گذاشته اید به باد خواهد رفت.

بنابراین شما باید در بهینه سازی ، به نرخ کلیک که یکی از اساسی ترین مقیاس ها میباشد توجه بسزایی نمائید چرا که با تولید محتوا مناسب مخاطبان اینترنتی بیشتری به روی لینک و تبلیغات سایت شما کلیک میکنند و باعث افزایش ترافیک میشوند.

شایان به ذکر است قواعد گوگل فقط نرخ کلیک نیست چرا که شما باید در ابتدا تمامی قواعد و اصول بهینه سازی و سئو را رعایت فرمائید تا با استفاده از محتوای سئو شده کاربران بیشتری برای وبسایت خود جذب کنید .

به همین دلیل است که CTR یکی از اصلی ترین معیارهایی می باشد که شما باید در هنگام بهینه سازی وب سایت خود به آن توجه ویژه داشته باشید. اگر بتوانید محتوایی را تولید کنید که از دید مخاطبین اینترنتی جذاب باشد، می توانید آنها را متقاعد نمایید که روی آن کلیک کنند. این اتفاق دقیقا همان چیزی است که با نام نرخ کلیک یا CTR شناخته می شود. گوگل نیز به دنبال وب سایت هایی است که برای کاربران جذاب بوده و از دید آنها دارای محتوای مناسبی است.

در نتیجه مطمئنا هر چقدر که تعداد کلیک هایی که روی محتواهای وب سایت شما صورت می گیرد، بیشتر باشد، رتبه بهتری را در نتایج جستجو گوگل به دست خواهید آورد. البته فراموش نکنید که نرخ کلیک تنها معیار مورد نظر گوگل نیست. شما در ابتدا باید محتوایی کاملا بهینه و سئو شده تولید نمایید. در ادامه مسیر نرخ کلیک (CTR) نیز در نتیجه مناسب بودن محتواهای شما افزایش پیدا می کند.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *