الگوریتمE-A-T گوگل چیست

گوگل الگوریتم های زیادی را برای ارزیابی سایت شما و برای اعتماد کردن به سایت شما را در دست دارد. یکی از مهمترین الگوریتم‌های این شرکت امتیاز E-A-T است. در این مقاله قصد داریم که به شما توضیح دهیم که این الگوریتم چیست و چگونه اثر گذاری را دارا است

الگوریتم‌ها و ربات‌های گوگل هنگام اسکن صفحات مختلف ما، در واقع بیشترین امتیاز را برای محتوا در نظر می‌گیرند. اما این سوال همیشه در بین علاقه‌مندان به محتوا و سئو وجود داشته است که صفحات سایت ما چطور ارزیابی می‌شوند و چه امتیازاتی برای تعیین کیفیت آنها در نظر گرفته می‌شود. یکی از مهمترین امتیازات و الگوریتم‌هایی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان باید در سال 2020 به صورت جدی به آن فکر کرد E-A-T گوگل است. در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر درمورد این الگوریتم توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

E-A-T  این سه کلمه مخفف چه اسم هایی می باشند؟

پیش از آن که بخواهیم درباره مفهوم E-A-T صحبت کنیم، باید به این نکته اشاره کنیم که این سه حرف در اول مخفف چه کلماتی می باشد. نکته حائز اهمیت در اسم کامل این حروف این است که با رمز گشایی و یافتن کامل اسم این حروف متوجه خواهید شد که دقیقا گوگل چگونه به محصولات شما امیتاز می دهد و شما را در نتایج اول خود نمایش میدهد. این سه حرف ابتدای سه کلمه زیر است:
•    تخصص (Expertise)
•    اعتبار (Authoritativeness)
•    اعتماد (Trustworthiness)

EAT گوگل چیست؟

اصول سه گانه گوگل برای تولید محتوای با کیفیت چیست؟

حالا زمان آن رسیده که ببینیم E A T  چیست و چرا EAT گوگل اهمیت زیادی دارد. باید در نظر داشته باشید که سایت‌هایی با عنوان YMYL وجود دارند و الگوریتم های گوگل به این سایت ها اعتبار زیاد می دهند و برایشان اهمیت زیادی دارد. YMYL به معنای Your Money or Your Life  است و و نشان دهنده این که سایت مورد نظر شما به طورمستقیم به پول و زندگی شخصی شما باز خواهد گشت. از این رو میزان تخصص، اعتبار و اعتماد مخاطبان در تولید محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. اینجاست که گوگل به کمک اصول سه گانه خود محتوای باکیفیت را تشخیص می‌دهد. برای مفصل تر توضیح دادن این الگوریتم با ما همراه باشید.

1- تخصص (EXPERTISE)

یکی از نکت مهمی که در تولید محتوای سایت شما خیلی اهمیت دارد این است که آن محتوا توسط یک فرد متخصص نوشته شده باشد که بتوان به آن اعتماد کرد. در واقع تولیدکنندگان محتوا باید در حوزه‌های مرتبط دانش و تخصص کافی و قابل اثبات داشته باشند، تا بتوان به کسب و کار آنها به عنوان یک منبع موثق، بادانش و قابل اتکا نگاه کرد. شما باید در این زمینه شناخت کافی از مخاطبین خود و از کاربران خود داشته باشیدبرای مثال اگر طرف حساباتن افراد حرفه ای است باید مطالبتان بلند تر و جامع تر باشدو از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که اگرافراد عادی با سرچ کلمات عادی به سایت شما وارد می شوند باید مفاهیم سخت را خیلی دقیق برای آن ها توضیح دهید به طور که مفاهیم برایشان خیلی واضح و سلیس باشد.

2- اعتبار (AUTHORITATIVENESS)

همان طور که در پیش تر نیز اشاره شد مخطابان شم باید به شما اعتماد کنند ، آن هم به عنوان  مرجع دقیق و موثق ! اعتباری که میخاهید از طریق مخاطبانتان به دست بیارید زمانی است که باید معرف مرجعتان را بررسی کنید و پیدا کنید ، در واقع این اعتبار از معرف های شما به دست می اید . در واقع باید ببینید کجاها حرف شماست و کدام سایت‌ها و منابع دیگر شما را به عنوان مرجع معرفی کرده و به سایت یا مطالب‌تان لینک داده‌اند. گوگل این نکته ار در نظر دارد که سایت شما، محتوا ها و توانمندی هایی که در حوزه شما است تا چه اندازه به کار شما مرتبط می باشد و چقدر بین کاربران دارای ارزش و اعتبار هستید و این اعتبار تا چه اندازه در محتوا و کل سایت شما توزیع شده است. به عنوان مثال مطالب شما باید دارای نویسنده مشخص با نام و تصویر باشد و نوشته‌های آنها به صورت گسترده در جاهای دیگر نیز بازنشر شده یا درباره آنها صحبت شده باشد.

3- اعتماد (TRUSTWORTHINESS)

اما بعد از دو مورد قبل اعتماد اهمیت بسیار بالایی در نظر گوگل دارد. گوگل دقیقا به دنبال این است که بفهمد اگر افرادی از صفحه نتایج جستجو SERP به سایت شما وارد شدند، سایت شما تا چه اندازه میتواند اعتماد کاربرانتان را جلب کرده و نیاز آن ها را در خصوص سوالی که دارند بر آورده کنید. سایت شما باید اعتماد مخاطبانتان را از این طریق جلب کند که همان چیزی است که میگوید و همچنین باید نشان دهید که سمت کاربر هستید و او را از خودتان می‌دانید. درج تصاویر و توضیحات واقعی محصولات، بیان نقاط قوت و ضعف، یک پاراگراف توضیحات درباره نویسنده، صفحه درباره ما، گواهینامه‌ها، افتخارات و جوایز کسب شده و قسمت سوالات متداول یا راهنمای کاربر از جمله مواردی است که کمک می‌کند تا میزان اعتماد نسبت به شما بیشتر شود.

چرا E-A-T خیلی مهم است و چه تاثیری در سئو دارد؟

گوگل به دنبال این است که تشخیص دهد دقیقا شما چه نیازی از کاربر را بر طرف میکنیدو چقدر طرفدار حقوق کاربر هستید و این سخت‌گیری زمانی بیشتر می‌شود که تشخیص دهد سایت شما و محتوای آن با پول یا زندگی افراد ارتباط دارد. به هیمن دلیل تلاشش بر این که تا جایی که امکان دارد از نیروی هوش مصنوعی و رباط ها فاصله بگیرد و خودش به عنوان انسانی عاقل این نتیجه را بررسی کند. این مسئله آنقدر برای گوگل اهمیت دارد که برای این کار از نیروی انسانی استفاده می‌کند. طبیعتا اگر کاربری به سمت شما بیاید ولی نتواند تخصص، اعتبار و اعتماد لازم را دریافت کند، به سراغ دیگر سایت های مشابه شما خواهد رفت  و دیگر به شما سر نخواهد زد. شاید امتیازاتی که مسئولان کنترل کیفیت گوگل در نظر می‌گیرند به صورت مستقیم در رتبه یک سایت در صفحه SERP تاثیر نداشته باشد، ولی مهم اینجاست که در ارزیابی محتوای باکیفیت تاثیر مستقیم دارد و می‌تواند به صورت غیرمستقیم در نتایج موثر باشد.

ریشه یابی E-A-T در سئو

همان‌طور که اشاره کردیم با توجه به اهمیت موضوع، گوگل برای امتیازدهی EAT از نیروی انسانی استفاده می‌کند که به آنها Quality Raters گفته می‌شودفرض میکنیم سایت شما در مورد موضوعات پزشکی است در این صورت قطعا سخت گیری برای شما و برای سایتتان بیشتر خواهد بود. شرکت گوگل  کتابی 164 صفحه ای را در اختیار این افراد قرار داده تا براساس استانداردهای تعریف شده بتوانند محتوا را بررسی کرده و از نظر کیفی به آن امتیاز دهند. راهنمای گوگل صفحات را براساس کیفیت محتوا به کمترین، کم، متوسط، بالا و بالاترین کیفیت تقسیم می‌کند. تمام هدف گوگل این است که تک‌تک صفحات شما بتوانند رتبه بالاتری را دریافت کنند.

ضمن اینکه از امتیازدهندگان خواسته می‌شود تا موارد زیر را با دقت بررسی کنند:

هدف صفحه

امتیاز E-A-T محتوا

کیفیت و حجم محتوای اصلی

اطلاعات لازم درباره خالق محتوای اصلی

اعتبار و احترام خالق محتوای اصلی

البته می‌دانیم که این موارد برای رتبه‌دهی و اثرگذاری در سئو کافی نیست و این راهنما موارد مهمی چون لینک‌ها را در نظر نمی‌گیرد.

 

 

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *