چگالی کلمات کلیدی یا همان keyword density چیست؟

همانطور که میدانید برای داشتن یک وب سایت با رتبه مورد نظرتان باید به چگالی کلمات کلیدی خود اهمیت زیادی بدهید . حالا سوال این است که اصلا keywo

rd density  یا چگالی کلمات کلیدی چیست؟مقدار ایده آل تراکم کلمات کلیدی چقدر است؟

در این مقاله قرار است پاسخ مفصلی از این سوالات دریافت کنید. پس با ما همراه باشید.

چگالی کلمات کلیدی یا Keyword Density چیست؟

در واقع تراکم کلمات کلیدی عبارت است از درصد استفاده از یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی به نسبت تعداد کل کلمات محتوای یک صفحه

بهترین تراکم کلمه کلیدی وجود ندارد ! باید طبیعی بنویسید و از تکرار کلید واژه ها در دفعات خیلی زیاد پرهیز کنید.

همانطور که جان مولر میگوید:

به طور کلی Keyword Density چیزی است که من به آن توجه نمی‌کنم. موتورهای جستجو از این مرحله عبور کرده اند!

 

نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که هیچ کسی به استفاده زیادی کلمات کلیدی در یک صفحه اشاره نکرده است اما در عوض وب سایت هایی وجود دارند که به دلیل استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در یک مقاله توسط گوگل جریمه شده اند .

در جریان هستید که گوگل دارای 200 فاکتور برای رتبه بندی می باشد و همه در نظر دارند که چگالی کلمات کلیدی از اهمیت زیادی برخورد دار است که در ادامه درمورد صحت این حرف صحبت میکنیم.

تراکم کلمات کلیدی را چگونه باید محاسبه کنیم

Density = ( Nkr / ( Tkn -( Nkr x ( Nwp-1 ) ) ) ) x 100

 

شما میتوانید از فرمول بالا برای محاسبه چگالی کلمات کلیدی خود استفاده کنید

Density : تراکم کلمه کلیدی شما

Nkr : تعداد تکرار کلیدواژه در متن

Nwp : تعداد کلمات در عبارت اصلی شما

Tkn: تعداد کل کلمات در صفحه

keyword density چیست

keyword density چیست

 

Keyword Stuffing چیست ؟

 

این وش یک روش قدیمی و در واقع یک تکنیک قدیمی برای کسب رتبه سایت ها در صفحه اول موتور های جستچو بود . به این صورتی که تعداد خیلیبالا کلید واژه را در صفحه قرار میدادند و موتور های جستجو به دلیل ارتباط آن صفحه با کلمه کلیدی جستجو شده توسط کابر رتبه خیلی ویژه ای برای آن در نظر میگرفتند.

ولی با پیشرفته ت شدن موتور های جستجو این روش منسوخ شده است و البته با معرفی الگورتیم جدید گوگل (مرغ مگس خوار) به صورت جدی به مقابله با وب سایت های مختلف پرداخته است.

به نظر گوگل این کار بسیار اسپم است و هیچ رتبه ای ندارد و هشدار داده است که از انجام این کار خودداری کنید.

نکته : ممکن است نتایج این کار در کوتاه مدت مثبت باشد اما این روشی نیست که بتواند به شما د بلند مدت کمک کند و گوگل حتما در آینده شما را جریمه خواهند کرد

چگالی کلمات کلیدی در صفحه باید به چه صورت باشد؟

همانطور که اشاره کردم تعداد دفعات تکرار کلمات کلیدی باید کاملا طبیعی باشد  نمیتوان از یک عدد استاندارد و یا قانونی مشخص برای تمامی صحه ها پیروی کرد.

اما تجربه نشان میدهد که بهترین چگالی برای کلمات کلیدی بین یک تا سه درصد می باشد . همچنین برای بهبود تجربه کاربری میتوان از مشتقات کلمه کلیدی در عناوین و سایر بخش های صفحه استفاده کرد . به عنوان مثال اگر کلید واژه شما فالوور است میتوانید از مشقات فالوور ارزان ، فالور ایرانی و… استفاده کنید .

درج کلید واژه در چه بخش هایی از صفحه اهمیت دارد؟

به طور کلی برجسته بودن کلید واژه اثلی راهی است که تاثیر گذاری اش را بیشتر از پیش کند اما میتوان در جاهایی مثل قرار گرفتن عبارت در عنوان ، درج کلمه کلیدی اصلی در پاراگراف اول ، عبارت اصلی در alt  تصاویری که در صفحه ی خود قرار میدهید و یا کلمه کلیدی در url  و یا در توضیحات متا

همانطور که احتمالا متوجه شده باشید دنیای دیجیتال و رتبه بندی موتور های جستجو گر از جمله گوگل به سمت رتبه بندی صفحات خاص بر اساس کیفیت و اعتبار محتوا و شهرت وب سایت می رود . و گوگل از همه مهم تر برایش رضایت و علاقه کارران است . این که کاربری به صفحه شما بازگردد و یا این که اسم برندانتان را به طور مستقیم در گوگل سرچ کند میتواند تاثر گذار ترین و بهترین راهی است که میتواند رتبه سایت شما را بهبود ببخشد.

نتیجه گیری :

شاید چگالی کلمات کلیدی مثل گذشته از اهمیت بالایی برخوردار نباشد اما همچنان یکی از فاکتور های مهم در سئو می باشد .  اگر در استفاده از فرمول بالا برای محاسبه درصدی تراکم کلمات کلیدی با مشکل مواجه شدید پیشنهاد میکنیم از افزونه هایی مثل افزونه

Yoast و یا Rank Math برای این کار استفاده کنید.

خوشحال میشویم نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *