نیچ مارکتینگ ( niche marketing ) چیست؟ + بررسی مزایای آن

حتما کارخانه ها و شرکت های مختلف را دیده اید که به جای اینکه وارد بازار بزرگی شوند وارد بازاری می شوند که کوچک تر است و قابل دسترس تر است  این دسته از کسب‌وکارها از نیچ مارکتینگ استفاده می‌کنند. نیچ مارکتینگ (Niche Marketing)یک استراتژی فوق العاده برای کسب و کار هایی است که می خواهند با یک بودجه کم وارد بازاری کوچک شوند و سود کنند و بتوانند در نهایت وارد بازار بزرگ تری شوند . اما نیچ مارکتینگ چیست و چطور می‌تواند در افزایش فروش و سود شما موثر باشد؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

نیج مارکتینگ

نیج مارکتینگ

نیچ مارکتینگ دقیقا همین است،اینکه به جای اینکه با رقیبان بزرگ رقابت کنید  وارد بازار کوچک تر و محدود تری بشوید و بتوانید با سرمایه کم بازار کوچک تری را از آن خود کنید . پس از ۶ ماه فعالیت در بازار فروش قاب موبایل می‌توانید با استفاده از سود به دست آمده از فروش قاب‌ها، کسب‌ و کار خود را گسترش داده و در بازار فروش باتری موبایل نیز وارد شده و با دیگران رقابت کنید؛ و همین‌طور بازار هدف خود را بزرگ‌تر کنید. 

همچنین بخوانید : لوکال سئو چیست ؟

تا اینجا با مفهوم نیچ مارکتینگ آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم بررسی کنیم، هدف نیچ مارکتینگ چیست.در نهایت، با گسترش روزافزون این کسب‌وکار و با بهره گیری از سود به‌دست آمده، به هدف نهایی خود که همان فروش موبایل است، نزدیک‌تر شده و توانایی رقابت با غول‌های این حوزه را به دست می آورید. این دقیقا جادوی بازاریابی گوشه ای یا نیچ مارکتینگ است.

در نیچ مارکتینگ، هدف این است که نیازهای قشر خاصی از جامعه را به‌عنوان هدف تولید خود در نظر بگیرید، تا به‌این شکل، علاوه ‌بر کسب رضایت مشتریان، بازاری همیشگی و مشتریانی وفادار برای محصولات خود داشته باشید. بنابراین، در نیچ مارکتینگ، صرفا گوشه‌ای از بازار را برای فعالیت خود در نظر می‌گیرید که احتمال حضور رقبا در آنجا کم‌تر و احتمال موفقیت و کسب سود، بیشتر است.

نیچ مارکتینگ چیست

نیچ مارکتینگ چیست

مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟

  • سرمایه‌گذاری کمتر: در نیچ مارکتینگ، بازاریابان به سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارند زیرا باید کالاهای محدودی تولید کنند.
  • خطرات کمتر: چون فعالیت در بخش کوچکی از بازار انجام می‌شود، خطر کمتری کسب‌وکار ما را تهدید می‌کند.
  • رقابت کمتر: بازاریابان نیچ مارکتینگ، به‌دلیل سروکار داشتن با یک محصول خاص برای بخش کوچکی از بازار، معمولا با فضای رقابتی کم‌تری روبه‌رو هستند.
  • سود بیشتر: در نیچ مارکتینگ، بازاریابان گروه مشتری هدف را به خوبی می‌شناسند و قادر خواهند بود نیازهای آنها را بهتر از سایر بنگاه‌های عرضه محصولات، برآورده کنند. بنابراین سود بیشتری در انتظار آن‌ها خواهد بود.
  • وفاداری به برند: در نیچ مارکتینگ، ممکن است مشتریان به تکرار خریدهای خود ادامه دهند یا برند شما را به دیگران توصیه کنند.
  • شهرت: نیچ مارکتینگ شما می‌تواند در بازار، نام و شهرت کسب کند و به موفقیت برسد.
  • و در انتها…در گذشته نیچ مارکتینگ، چندان مورد توجه نبود. اما زمانی که برخی کسب‌وکارها، دیدند قادر به رقابت با شرکت‌های بزرگ نیستند، بازار هدف کوچک‌تری انتخاب کردند تا بتوانند در آن بازار، هم نام خود را مطرح کنند و هم مشتریان بیشتری جذب کنند.

  •  

    در این مقاله، سعی کردیم برای سوال «نیچ مارکتینگ چیست»، پاسخ مناسب پیدا کنیم و علاوه‌براین، اهداف، راهبردها، مزایا و معایب نیچ مارکتینگ را نیز بررسی کنیم.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *